Hovedfag
Hver skoledag innledes med Hovedfagstimen. Det er en dobbel skoletime viet fordypning i ulike faglige emner over tid. I hovedfag, som i mange av de andre fagene på skolen, fokuseres det på en tverrfaglig og helhetlig læringsprosess. Hovedfagene følger et fagemne over en periode på flere uker, dette gir mulighet for god bearbeidelse av stoffet, og dybdelæring. Hovedfagstimen innledes med en kunstnerisk aktivitet i form av morgenvers, sang eller lek. Før arbeidsstunden hentes stoffet fra gårsdagens undervisning opp i fellesskap. Her er det rom for dialog og refleksjon før videre bearbeidelse. Arbeidsstunden som følger har ro og god tid. Elevene lager sine egne arbeidsbøker med det lærestoffet som behandles i perioden. I bøkene arbeides det både med tekstoppgaver og med tegning som vurderes i sin helhet når den gjellende hovedfagsperioden er over. Det nye fagstoffet kommer til slutt i hovedfagstimen. Læreren formidler dette muntlig, og elevene får sove på alt nytt stoff før det blir hentet opp og bearbeidet.
Noen av fagene elevene fordyper seg i Hovedfag er Norsk, Matematikk, Historie, Naturfagene, Mat & Helse, og Geografi.
