• Fag
    • materialer
    • Instrumenter & orkester
    • Skoleturer & aktiviteter
    • Skolemiljø
    • Grønn skole
    • Skoleruten 2024-2025
    • Skoleruten 2025-2026
    • Kontakt oss
    • Ansatte
    • Elevrådet
  • Søk skoleplass
  • SFO
  • Foreldresiden
  • For de ansatte
Meny

Steinerskolen i Bærum

5 Grav Gårdsvei
Jar, Akershus, 1358
67162270

Your Custom Text Here

Steinerskolen i Bærum

  • Skolen
    • Fag
    • materialer
    • Instrumenter & orkester
    • Skoleturer & aktiviteter
    • Skolemiljø
    • Grønn skole
    • Skoleruten 2024-2025
    • Skoleruten 2025-2026
  • Kontakt
    • Kontakt oss
    • Ansatte
    • Elevrådet
  • Søk skoleplass
  • SFO
  • Foreldresiden
  • For de ansatte

Månedsposten april 2018

mai 9, 2018 st ib
Skjermbilde, vårrengjøring.PNG

Kjære foreldre

Det er vår i Norge, det er vår på steinerskolen i Bærum. Det betyr lys om morgenen og lys på ettermiddagen, og lange lyse dager. Det betyr fuglesang og løvsprett, og vårrengjøring. Bort med vissent løv så gresset kan komme frem, bort med grus fra all strøingen i vinter. Det er fint å være med på å gjøre det hyggelig rundt seg. Inne skjer det også mye her på skolen. Det er de daglige gjøremål som gjentar seg, og så er det alle avbruddene med prosjekter og utflukter. Her kommer et lite knippe av øyeblikk festet som bilder.

Fysikkperiode i 7. klasse

Skjermbilde magnetisme2.PNG

"Mens elevene tidligere levde med i fortellingene med rike og levende indre bilder, ønsker vi nå at de i større grad tar i bruk og utvikler sin forstandstenkning. De må øve på å tenke logisk og kunne se bort fra irrelevante faktorer. Det betyr ikke at evnen til billedtenkning forsvinner. Tvert i mot kan den nå, nettopp i naturfagene foredles til det Goethe kalte "en eksakt, sanseretttet fantasi".   
-Om fysikk i 7.klasse i "Fra Askeladden til Einstein, Kunnskap i sammenheng". 

I dag startet vi en fire uker lang hovedfagsperiode i fysikk. Jeg har delt inn ukene i emner etter læreplanens mål, med varmelære, elektrisitet og magnetisme, akustikk og optikk

I disse ukene skal vi undre oss, og stille spørsmål, sette hypoteser, teste ut hypotesene, skrive forsøksrapporter, lure på hvorfor det er  sånn eller sånn, og vi skal observere, se, høre, føle på, finne ut av - og lære.  Elevene vil produsere en arbeidsbok i perioden, og det vil gis en del lekser underveis. 

Fysikk er utrolig spennende, og disse ukene har enormt potensiale. 

Vann.jpg

I dag har vi testet om det går an å høre forskjell på kokende vann og kaldt springvann som helles i hver sin ildfaste form. Gjør det det? Prøv det gjerne hjemme.  Ta blindtest :) 

Og - vi har dryppet blekk i kaldt og varmt vann, og observert hvor forskjellig blekket reagerer med varmt og kaldt vann. Hva skjedde? 

Håper dere er villig til å være med på at fysikk på barneskolen dreier seg om å undre seg, og øve seg på å observere, samt forsøke å beskrive hva man ser/hører/opplever og stille spørsmål. Hva lurer vi på?

Jeg skal forsøke å legge til rette for gode opplevelser i denne undringen, og forståelsen over det vi omgir oss med. 

-Elisabeth

Skjermbilde, kobling.PNG

Eurytmi i 10. klasse

Skjermbilde, eurytmihopp.PNG

I årstrinnene 8.-10. legges undervisningen metodisk opp slik at elevene i sterkere grad utfordres individuelt, og at de opparbeider selvstendighet i forhold til eget kroppsuttrykk og bevegelse. Det legges vekt på å stimulere evnen til aktiv og lyttende deltakelse i bevegelsesdynamikk, individuelt og i gruppe, gjennom lengre musikkstykker, dikt og prosatekster. Undervisningen vil således bli både en fordypning og en differensiering av såvel lyd- som toneeurytmi.

Undervisningen tar sikte på å oppøve elevenes evne til kunstnerisk iakttagelse, utvikle deres selvinnsikt og sikkerhet i forhold til egen uttrykksevne, motorikk og kroppsspråk, og dessuten understøtte utviklingen av samhandling og dialog.     -Fra læreplanen i eurytmi

Skjermbilde, kast 2.PNG

Besøk fra Bærland skole

IMG_0670.JPG

Fredag 20. april hadde vi besøk av 35 lærere fra Bærland skole. De hadde planleggingsdag og ønsket å få et lite innblikk i vår pedagogikk og praksis. De hadde også engasjert Anja Hammerseng Edin for et halvdagsseminar om mental trening, som ble holdt i skolens eurytmisal. Dette fikk vi være med på. Dagen startet med en kort innledning før de gikk inn i klassene. Det var 2-4 lærere i hver klasse, og de var der gjennom hele hovedfagstimen. Mange spørsmål og god samtale fulgte i plenum. Det er spennende å møte mennesker som vet hva det er å arbeide med barn med de utfordringer og muligheter som finnes. Det er sundt å bli utfordret med spørsmål, det gir anledning til se nøye på egen praksis, og hva steinerpedagogikk er. Svært hyggelig og givende ble det for oss alle.

Tromming i barnetrinnet, en gave fra foreldre

tromme1.jpg

Sirkus i 7. klasse

Hvert år kommer to fabelaktig sterke og engasjerte mennesker til skolen for å arbeide en uke. Da blir det sirkusperiode i 7. klasse. Det er hard trening hver eneste dag, hele dagen, og sammen skaper elever og instruktører en forestilling som vises på skolen på dagen, og på kvelden for foreldre.

Hvorfor vi bruker dyrebar undervisningstid på dette? Det er det mange grunner til. Vi mener at mennesket er et helt vesen, der alt henger sammen. Å bli kjent med kroppens begrensninger og muligheter, ved å bruke den, virker på følelsesliv og tankekraft. Så er det øvelsen i samarbeid og ansvar for seg selv og den andre. Den andre slår seg dersom du svikter når du den andre skal balansere på dine skuldre. Det gir også en virkelig opplevelse av tyngdekraft, og hvordan vi arbeider med den, hele tiden. Uken er fylt med en enorm kraft, og vi må bare takke Anja Bomann for den fantastiske jobben hun gjør med elevene våre. Alle er med, alle mestrer, alle har noe å vise frem, og glede gjennomsyrer hele prosjektet. 

Skjermbilde, sirkus.PNG
Skjermbilde, sirkus II.PNG
Skjermbilde sirkus, blå.PNG
Skjermbilde, sirkus rød.PNG

-Vi skal bære videre de erfaringene og minnene fra denne uken, inn i tiden som snart blir ungdomsskolen. Å ha sirkus i syvende er en viktig del av skolegangen her hos oss, og jeg er så gla’ for at vi gjør det. Samarbeid, lekenhet, positiv forsterkning og glede skal vi fortsette å ha i fokus i tiden fremover. - Elisabeth klasselærer

Discokveld for 5., 6. og 7. klasse. 

Skjermbilde Disco.PNG
Skjermbilde, discodans.PNG

Hvorfor ikke? Dans er gøy, samvær er godt, mat og drikke høyner stemningen. Det var elevenes ønske og initiativ fra elevrådsmøtet. Når vi er så heldige å ha en lærer med hjerte for all slags musisk aktivitet, som "tar saken", og foreldre som bifaller og stiller opp, så blir det fest en torsdagskveld, og så med såå vakker mat!

Fysikk i 10. klasse

Skjermbilde, fysikk 1.PNG
Skjermbilde fysikk 2.PNG
Skjermbilde fysikk 3.PNG

Generelle kompetansemål fysikk

Formålet med undervisningen er at elevene skal kunne øve systematisk iakttakelse av naturfenomener og eksperimenter og bygge opp gode rutiner med hensyn til beskrivelser, loggføring o.l. Videre å øve en begynnende vitenskapelig metode i den tankemessige bearbeidelse av observasjonene. Elevene får øve faglig samtale og diskusjon med henblikk på begrepsdannelse og konklusjoner.

 

← Månedsposten Velkommen til feiring av 17. mai →

Steinerskolen i Bærum
Grav gårdsvei 5, 1358 Jar

E-post: grav@steinerskolen.no
Telefon: 67 16 22 70