Matematikk
Matematikken er et universelt språk. Faget oppleves både objektivt og eksistensielt på samme tid, og står i en helt spesiell stilling som skolefag slik sett. Matematikkundervisningen følger en nokså naturlig faglig progresjon. På hvert nytt stadium står vi overfor utvidelser av elevens bevissthet, sprang i abstraksjonsevne som griper dypt inn i følelseslivet og som for de fleste elever er et indre drama med både voksesmerter og lykkefølelse. I 2. klasse starter vi med å går ut fra helheten og begynner med å utforske tallenes kvaliteter. En er det som rommer helheten og dermed alt, alle delene, og er dermed det største tallet. Vi ser på romertallene, som på grunn av utforming, gjør telling og regning lett forståelig. Tallene og formene blir tegnet i arbeidsbøkene, tall- og tabellrekker øves rytmisk, og blir etterhvert til gangetabeller. Det å arbeide med rytmiske telleøvelser gir elevene en fysisk tilnærming til tallforståelse, både med kroppen og med hodet. Deretter innføres elevene i mål og vekt, først; fot, favn, alen og tomme. Elevene bruker således seg selv som utgangspunkt og kommer etterhvert frem til det praktiske i standardiserte måleenheter. Regning med oppstilling øves i alle regningsartene. Brøkregning øves og blir også støttet i håndarbeidet med korsstingsbroderi, hvor alt må deles tilsvarende brøk.
Aritmetisk regning blir utviklet videre ved å selvstendig gjøre ytterligere hoderegning og praktisk beregning og overslag med stadig tørre tall. Regler for avrunding blir også gjennomgått. Prosentregningen blir introdusert og øvet på ulike måter. Flatemålsregningen vil senere stå sentralt. Vi går igjennom algebra, ligninger, bruk av parenteser og regler for dette, overslagsregning og avrunding, tallrekker og bruk av tallinjen, kvadrattallene og delbarhetsregler. I arbeidet med algebra og likninger bruker vi Dragon Box Algebra. Arbeidet med tallsystemene knyttes gjerne til de gamle kulturers regnemåter og blir derved en første berøring med matematikkens historie.
Frihåndsgeometri gir et godt grunnlag for den videre progresjonen i faget, som mulig vei til å forbinde det konkrete med det abstrakte. I geometri får elevene lære grunnelementene og mer kompliserte konstruksjoner kan gjøres med vekt på det estetiske, og som en forberedelse til senere forståelse. Potenser av hele tall innføres, med utgangspunkt i geometriske illustrasjoner, videre kvadrattall og kvadratrot. Dette øves gjennom bruk av Pythagoras’ setning.
Som supplerende stoff kan elevene etter hvert arbeide med studiet av diagrammer, som kombinert med elevenes tidligere kjennskap til kart leder hen til øvelser i koordinatsystemer. Elevene kan videre arbeide med inkommensurable størrelser, det gylne snitt og røtter. Arbeid med kjedebrøk gir et utgangspunkt for å utvide tallforståelsen fra de rasjonale til de reelle tall.