Religion, livssyn og etikk
De fleste av oss kan vel, uavhengig av livssyn eller religion, fornemme en uendelig visdom som kommer til uttrykk i verden omkring oss. Sol og stjerner og alt som lever, er ennå å undre seg over, og den visdom som stadig opprettholder livet i tilværelsen. I skolen forsøker vi å støtte og utvikle denne religiøse grunnfølelsen. Dette skjer gjennom all undervisning og i skolens sosiale liv, ved å feire årstider og høytider. Eventyr, sagn, legender og myter fra alle kulturkretser blir brukt i undervisningen helt fra 2. klasse. Mytene fra de store fortidskulturene er grunnlaget for å forstå ulike religioner samt historie og samfunn for øvrig. I steinerskolens læreplan tilhører de ulike fortellingene hvert sitt klassetrinn. I tillegg til dette har elevene oppover i klassene egne religionstimer der de gjøres kjent med forskjellig religionsutøvelse, filosofi og etikk. Elevene lærer om Kristendommen, Buddhismen og Islam. Vi tar opp spørsmål og drøfter det som har med livet å gjøre, sorg og håp, godt og ondt og riktig og galt. Vi snakker om det å være ung i verden, og ser nærmere på ulike aspekter omkring det å leve sammen. Både når det kommer til skolemiljøet, klassens sosiale liv, nærmiljøet og i samfunnet. Utover dette favner religionsundervisningen arbeidet i Elevrådet og det utformes klasseregler for å sikre et åpent, trygt og inkluderende miljø. Som grunnlag for et godt klassemiljø er dette også aktuelle tema i alle undervisningsfag på skolen.