Månedsposten august og september 2017

Kjære foreldre

Skoleåret er igang, med mange glade barn og uthvilte lærere. Det er så mye som skal skje frem til høstferien. 7. klasse har allerede vært på leirskole på Soleggen, og 6. klasse på en ukes pilegrimsvandring. De har blitt skrevet om i både "Budstikka" og "Vårt land". På Øverland er det høysesong, og klassene har mange økter i skolehagen som start på skoleåret. Den første årstidsfesten som kommer er Mikkelsmess, og skolens kulturkomite er i gang med planlegging av den, og både elever og lærere øver sangene. Skolen har tre små orkestre, og de eldste elevene, Kammerorkesteret, var på tur til Fagernes og spilte med Valdresstrykerne helgen som var. Syvende klasse har vært med på de olympiske leker på Bislett stadion, og FAUs kveldsskole med Ragnhild Janssen fra "Barnevakten" ble meget vellykket, med stor deltagelse av både elever og foreldre. Her følger et lite utvalg av bilder og noen små fortellinger.                                                                                                                                -Vibeke

Skjermbilde soleggen.PNG

Soleggen er skolens faste leirskole. Den ligger i Meadalen i Lom kommune, i utkanten av Jotunheimen, 957 m.o.h. Stedet ligger i naturskjønne omgivelser nær tregrensen, med fjellbjørkeskogen nedenfor og høyfjellet ovenfor. 

Soleggen består av en hovedbygning og et gammelt tømmerhus, hvor leirskolelederne bor.

Soleggen Fjellstue drives som en stiftelse og har et styre som består av lærere og foreldre ved Rudolf Steinerskolen i Oslo. De leirskole ansatte har ansvaret for den daglige driften.

LEIRSKOLEN

På Soleggen benytter vi mesteparten av tiden ute, i en eller annen form for aktivitet. Det viktigste er ikke å gå lange, slitsomme turer, men å møte naturen og være nær elementene og hverandre. Elevene møtes i andre omgivelser og treffer nye mennesker, noe som gir mulighet for nye erfaringer og bekjentskaper.

Vi ønsker at alle skal få et opplevelsesrikt og utbytterikt opphold. Dette krever at alle yter sitt beste for fellesskapet.                                                                        -fra Soleggens hjemmeside

Skjermbilde fjellstuen.PNG

Pilegrimsvandring for 6. klasse

Å vera på veg,

frå barndom til ungdom,

inn i kunnskap om geografi og botanikk, historie og framtid.

Kjenna kor slitne føtene vert av å gå over 2 mil, eller var det føtene som var slitne?

Sportstape på helane før tørre sokkar og sko.

Gleda ved å gå…. langt og lenger enn langt.

Ha eit mål der framme som me ikkje veit kva er.

Knyta skoene om morgonen og ta imot det dagen bringar.

Hjelpa kvarandre, oppmuntra, bera sekken til ein klasseven, dela fjellsnus og fortelja noko.

Ha ein plan som er så uendeleg stor at folk ser på deg og trur du er galen…. og det er du jo!

Kjenna på gleda av all hjelp ein får undervegs, ting ordnar seg berre.

Vera i denne positive straumen.

Følelsen av å “fly” når ein tek av sekken.

Minnast alle plassane me seier morgonverset; inne i kyrkjer,ute på tun,i vannkanten ved Mjøsa.

Og så songen….Fylla rom og hjarte med klang…… Fellesskap og glede.

Livskompetanse, kompetanse?… LIV!

Takknemleg helsing klasselærar Helga.

Skjermbilde, fra Grav gård til Nidaros.PNG

Frå Grav gård til Nidaros hausten 2017.

Fyrste etappe på pilegrimsvandringa

Dag 1.

6.kl.begynte å vandra frå Steinerskolen i Bærum 4.september. I Hoslegutua møtte me Anne Storrusten som fortalde om hassel- Haslum. Me fekk triveleg fylgje eit stykke på vår veg. I skulehagen på Øverland fyllte me vannflasker og fekk lukke-ynskje frå Jolien. Pilegrimsvegen går så forbi Nygård, over Skriverberget og ned i Lommedalen. Me tok bussen heim, og alle sov i si eiga seng.

Dag 2.

Buss til Johnsrud.

Vandra over Krokskogen i regn. Langt å gå 23 km til Gjesvold gård. Etter tørre klær og varm suppe, hadde borna energi til å leika “har´n”. Spennande å sova alle i same rom.

Dag 3.

Heimebaka brød til frukost. Får me plass til alt oppi sekken? Buss frå Vik til Hunstad. Regn. Ein km å gå langs ein enorm salat-åker. Vakkert.

Bønsnes kyrkje. Her vart Olav Haraldson fødd i 995. Historiar frå Ole Jørgen Moe. Så starta dagens vandring med Peder. Han leda oss trygt innom Hole kyrkje til Norderhov. Song og historiar heile dagen. Buss til Åsbygda, og ein km å gå til Steinerskolen på Ringerike. Tørre klær og pizza, soveposar rulla ut i gymsalen.

Sove sammen.jpg

Dag 4.

Vakker sti gjennom skogen til Hadeland glassverk ca 5 km. Fyrste gong me kunne bruka lommepengar. Bollar frå bakeriet, men også gåver til mødre….Buss til Granavollen. Her møtte me eit stort gravfylgje. 450 svartkledde i sorg. 3x3 klokkeslag og me sto stille saman. Pilegrimssenteret tok imot oss, og me fekk syngja Dona nobis pacem i Søsterkirkene. Tog frå Gran til Gjøvik. Innkvartert på Steinerskulen på Gjøvik. Bada i Mjøsa før suppe og historie frå Venta.

Dag 5.

Morgonverset mot aust utover Mjøsa. Ballspel med 7.klasse. Skibladner tok pilegrimane over til Hamar.

Tog til Lysaker og gjensynsglede med alle våre.

Me klarte det!

Og planlegginga av andre etappe har starta. Det blir våren 2018.     -Helga

Til Valdres med strykerne

Konsert ned Valdresstrykarane 8. sept 2017.jpg

Fredag 8. september reiste Kammerorkesteret med Valdresekspressen fra Lysaker. Fem fioliner, en cello, kontrabassen ville møte oss på skysstasjonen i Fagernes. Til tross for at alle hadde spist matpakke på bussen, gikk kro-lunsj med hamburgere og løvbiff ned på høykant. Vi hadde faktisk nå en turné-buss, til alle instrumentene, og kunne gå langs vannet, innom hele hinderløypen og skate-parken, bort til museet. Her i dette meget smakfulle museet, blant de vakreste folkedrakter, hørte vi et helt celloorkester som øvet. Ååå, de er flinke! Sa vi, men snart var det vår tur til å spille sammen med dem, og det kom flere. Det sildret inn, med fioliner og bratsjer også, og med store fruktfat og kake. "Først kake og frukt", sa celloinstruktøren, -så kan vi øve.  Vi var ikke kjempesultne, men hvem kan motstå slike fristelser?

For oss som er så få til vanlig, var det så deilig å sitte der å spille, trygt inne i en stor gruppe med varm strykeklang. Vi spilte Haydn, Gershwin, og Piazolla sammen. Vi hørte på dem når de spilte. Etter en lang samspilløkt ble foreldrene endelig invitert inn for å høre på oss. Det ble konsert, og det ble bra, i en god atmosfære av spilleglede. Pizza, mer frukt og kake, med hyggelig prat, avsluttet arrangementet.

På kulturskolen i Slidre fikk vi tre rom å overnatte i, og så en hel gymsal å leke i. Frokost og matpakker ble det på morgenen, og en liten topptur i regn og tåke, med flere strykefamilier. Det var en fornøyd, men ganske trett liten gjeng, som kjørte hjem i minibussen lørdag ettermiddag. "Det er som om vi har vært såå lenge borte! var det en som sa, og ingen var uenig i det, selv om tiden også hadde gått fort. Tid er rart.              -Vibeke

Fredag 8. september kom Bærum Steinerskoles kammerorkester på besøk til Valdres. Steinar Haugerud, deres kontrabass-spillende leder, har samarbeidet med Valdresstrykerne før, men dette var første gang han tok med seg sitt kammerorkester. Vi møttes i fine rammer i festsalen på Valdres folkemuseum. Orkester 3 og Bærum Steinerskoles kammerorkester hadde en effektiv øvelse sammen, og så var foresatte og venner invitert til konsert. På programmet stod både perler fra tangomusikken, som Libertango og Oblivion, kubanske danser og flott strykermusikk av Haydn og Gershwin. Cellistene fikk litt ekstra plass med en cellokvartett av Romberg og Preludiet fra Bachs 3. cellosuite. En vellykket konsert, der ungdommene ble kjent med hverandre ved å spille sammen. Etter en velfortjent pizzabuffet dro gjengen fra Bærum til Vestre Slidre kulturskule for overnatting. Neste morgen møttes en liten, men fjellglad gjeng for å gå på Hugakøllen. Været var ikke optimalt, men det hindret ikke de fremmøtte fra å nyte høstfjellet. Kanskje en fjelltur kunne bli til en årlig Valdresstryker-tradisjon?                         -fra Valdresstrykerenes nettside

Frodig høst på Øverland

kjempegresskar.JPG

På Øverland boltrer vi oss nå i overfloden som høsten byr på. Mange har fått smake på agurk fra drivhuset. I 3.klasse har vi høstet jordskokk (plantet i vår) og laget suppe over bål. Mange blomster finner sin vei til skolen. Det var 4.klasse som fikk gleden av å høste kjempegresskar. De har også fått honningen fra biene de besøkte i vår, og har sådd vinterrug som en opptakt til hovedfagsperioden om bonden.

Skjermbilde bønner.PNG

I våres fikk daværende 4.klasse dyrke grønnsaker, poteter og korn, og nå, i 5. klasse, fikk de høste. Grønnkål, gulrøtter, blomkarsefrø, erter, løk, salat, bønner og squash. Noen ganger tilbereder vi maten også på gården, andre ganger blir avlingen med til klassen eller hjem. Mange epler henger på trærne og modner, mens noen slipper taket og må bli plukket opp fra bakken. Disse fyller nå godt opp i kompostbingen, som blir vendt så ofte vi orker. Hønene som 3.klasse klekket ut i vår har nå blitt ungdommer, og har fått navn: Elvis, Madonna, Prince og Bowie. De nyter godt av alle larvene vi finner i komposten.         -Jolien

Tetraeder

8.kl har bygget tetraeder, Kati har bilder. 

Bygging av tetraeder

Bygging av tetraeder

Tetraeder med elever.jpg

Det er ikke bare dyrking av blomster, frukt og grønnsaker på Øverland.  8. klasse gjør hvert år en matematikk/fysikk/arkitektur-oppgave her, og vakker kunst blir det også.

De olympiske leker

Olympiske leker.jpg

Hovedfagsperioden med det antikke Hellas er først og fremst 6. klassetema, men da det kom så langt som til olympiaden rett før ferien, så var været så dårlig at det måtte avlyses, enda så godt elevene hadde forberedt seg. Nå var værgudene litt mildere stemt i dag, og arrangementet kunne gjennomføres.

Smarte valg på nett og mobil

WP_20170913_18_05_33_Pro.jpg

Kveldsskole for foreldre og elever i regi av FAU og "Barnevakten". Det er FAU som har initiert og finansiert dette prosjektet, som er så viktig i den tiden vi lever i. Det viser seg at barn og unge utsetter seg for, og opplever ting, i en verden som foreldre og lærere ofte vegrer seg for å vite noe om. På disse kveldene, en for 7.-10. trinn og en for 4.- 6. trinns elever og foreldre (uten elevene på 4. trinn),  satt elever sammen med andres foreldre, i grupper, og snakket om sine opplevelser, og hva de trodde og tenkte om de ulike spørsmålene som de fikk av foredragsholderen. Tusen takk til FAU for dette initiativet.