Jordbruk
En liten spasertur fra Steinerskolen finner man Øverland gård som blir flittig brukt i undervisningen på skolen. Her får elevene mulighet til å komme nærmere et rikt plante –og dyreliv gjennom tverrfaglig undervisning. Tverrfaglig arbeid er gjennomgående for flere deler av undervisningen på skolen. Det å fysisk utføre oppgaver beslektet med det som undervises, skaper både interesse og understøtter en helhetlig læringsprosess. På Øverland får elevene ulike oppgaver og ansvarsområder, avhengig av hvilke undervisningstemaer de har på skolen. Geologi og botanikk blir dermed naturlige fag å ta opp i praksis på Øverland gård og når elevene lærer om vekster eller enkle byggeteknikker, gjør de dette gjennom å flette gjerder eller lage andre byggverk. De lærer hvordan å ale opp planter fra frø til utplanting, tresker og løse enkle matematikkoppgaver om avlingen ved bruk av vekt, mål og brøk. Elevene får dyrke både kjente og nye grønnsaker til neste års skolekjøkken og lære å stelle utearealet til felles formål og glede. Praktiske oppgaver på skolen eller på gårdstunet kan være stell av småplanter i drivhus, lage jordblanding og beskjæring av busker og trær. Om våren klekkes egg og elevene får følge kyllingenes utvikling mot å bli verpehøns. Skolen har egne birøkterdrakter til elevene, slik at de også får være med å studere biene, og samspillet mellom biene og mennesket. At elevene skal bruke sansene, respektere omgivelsene og oppleve glede for å arbeide med jorden, er et overordnede mål for undervisningen som på Øverland.
Øverland gård er økologisk drevet. Som vil si at man benytter seg av naturgjødsel i form av kumøkk, hønsemøkk og plantekompost. Dessuten drives vekselbruk, som vil si at en ikke dyrker samme vekst på samme sted flere år på rad. På denne måten unngår en å bruke kjemisk-syntetiske sprøytemidler.