I samarbeid med FAU var vi så heldige å få Frode Jøsang hit til oss. Lærerne hadde en arbeidsdag med ham, fra 13.00 til 18.30 på mandagen og så var det for foreldre tirsdag kveld. Kollegiet er inspirert og takknemlig etter disse dagene, og veldig glade for det gode oppmøte av foreldre. Det ble arbeidet godt i alle klasser, og her følger et lite utdrag fra en klasses oppsummering.
I den lille halvtimen før foredraget
møttes foreldrene i respektive klasserom. Vi drøftet diverse spørsmål, i mindre grupper. Oppsummeringen er i stikkordsform, basert på gruppenes notater og muntlige innspill.
1. Hvorfor mener dere det er viktig at foreldrene bidrar til å skape gode læringsmiljøer i klassen?
- Vi voksne er rollemodeller og gir grunnlag for det sosiale og læringsmiljøet i en klasse.
- For å vite hva som skjer
- Viktig at klassen «henger sammen» sosialt – vi er forskjellige som mennesker.
- Støtte opp om barna.
2. Vennskap mellom barn er en av de viktigste elementene i en klasse som skaper trivsel. Hvordan kan vi som foreldre bidra til inkludering og vennskap?
- Ha med hverandre hjem. Gjerne på tvers av kjønn.
- Prate med barna om dagen: Om andre barn, og gjerne andre enn de «vanlige» vennene: Sørge for at de tenker på alle klassekameratene.
- Lav terskel for å «slenge ut» en invitasjon om å være med på helgeaktiviteter der det passer.
- Felles måltid/middag: Én gang i halvåret, etter skole/SFO. Lavterskel for sosialt samvær.
- Skape sunn dialog rundt utfordringer som Sosiale Medier/nye arenaer for sosial interaksjon.
- Snakke pent om hverandre – og skolen - også utenfor skolen.
3. Hva mener dere er positivt ved læringsmiljøet i klassen?
- Mye energi i klassen og høy læringsvilje.
- Evner å falle til ro/fokusere – hele klassen.
- Kjønnsbalanse: Bra
- Forskjellige bakgrunner/erfaringer – ikke for homogen gruppe.
- Samarbeidet. Energi, gleder i læring.
- Oppleves trygt med solid læringsplan og klar struktur på skoleåret/perioder/uke.
4. Er det noen spesielle (generelle) utfordringer vi ser i klassens læringsmiljø?
- Passe på å oppheve kjønnsforskjellene
- Samle jenter og gutter i én gruppe
- Mye «mark i rumpa».
- Ikke helt trygge på hverandre ennå.
- Til tider høyt støynivå.
Foredrag av Frode Jøsang i gymsalen
Jøsangs presentasjon ligger her.
Generelt veldig positive umiddelbare tilbakemeldinger. Det gikk til tider veldig raskt, og mange av aspektene / punktene som ble løftet hadde det vært nyttig å høre mer om, og drøfte videre.
Foreldrearbeidet etter foredraget.
Etter seminaret drøftet foreldrene videre i grupper, før man samlet seg til en felles runde.
1. Fikk vi noen nye tanker og ideer som vi kan ta med oss inn i foreldrerollen?
- Bli kjent med andre barn gir sosialt liv blant foreldrene.
- Fokus på barna når det er sosiale settinger med foreldre – ikke kun fokus på kaffekoppen.
- Lekegrupper
- Fokuset på klassen som helhet og enhet.
- Trygge barn i små grupper gir trygghet i større grupper.
- Foreldre må ta en aktiv rolle i barnas læringsmiljø. Observere og veilede i lek.
- Å bryte med de «vanlige» vennskapsmønstre er positivt for alle barn – sunt å kjenne på nye vennskap.
- For barnet: Når barnet forteller hjemme om noe som har skjedd på skolen, er foreldres reaksjon på denne, 6x så virkningsfull som selve hendelsen.
2. Fikk vi noen nye tanker om hvordan vi som foreldre kan bidra til et godt læringsmiljø?
- Spille spill: Tap og vinn med samme sinn.
- Tilstedeværelse og nærhet særdeles viktig.
- Situasjonen hjemme viktig for skole.
- Å blande seg er å bry seg.
- Perspektivtaking – øve på, for å bygge/styrke/utvikle empati.
Temaer/aspekter av dagens seminar vil bli tatt opp på kommende foreldremøter.